»» بیاموزیم:
تاریخچه خودروی پیکان:بعد از چندین تلاش ناموفق برای ساخت اتومبیلهای فیات در اوایل دهه ۱۳۴۰، قرارداد مونتاژ پیکان (آخرین مدل هیلمن هانتر؛ مدل ۱۹۶۶) در ایران بین شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو کنونی) و گروه صنعتی روتس (Group Rootes) (دارنده کارخانه تالبوت) انگلستان، که در حال ورشکستگی بود، بسته شد و تولید این خودرو پس از یک دهه تولید در انگلستان، در ایران شروع شد. طراحی اصلی پیکان کاری از شرکت تالبوت از زیر مجموعههای گروه روتس بود. یک سال بعد در سال ۱۳۴۷ شرکت آمریکایی کرایسلر توانست گروه صنعتی روتس را بخرد که تاثیری بر روند تولید پیکان در ایران نداشت و مدلهای مختلف پیکان در ایران تولید میشد.
از سال ۱۳۴۶ پیکان دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه شد و در این سال وانت پیکان و تاکسی پیکان هم به آن اضافه شد و پیکان اتوماتیک نیز در سال ۱۳۴۹ به تولیدات افزوده شد. در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شش مدل پیکان تولید میشد که عبارت است از دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک.
در سال ۱۳۵۹ تولید پیکان با ظاهری جدید (معروف به چراغ بنزی) طراحی معروف کرایسلر بود در ایران آغاز شد. روند مونتاژ خودرو در ایران خودرو به همین ترتیب تا سال ۱۳۶۴ ادامه یافت و تا این سال کماکان قطعات اصلی از خارج وارد و شرکت ایران خودرو آن را مونتاژ میکرد، و در کنار آن قسمتهایی چون بدنه، رادیاتور، شیشه و کمک فنر عقب و جلو در ایران ساخته میشد. در سال ۱۳۶۴ خط تولید پیکان در کرایسلر انگلستان متوقف شد و در شرکت پژو فرانسه ادغام شد و درنتیجه ایران خودرو با کاهش دستگاه انتقال قدرت اصلی مواجه شد و تولید پیکان از سقف بیش از ۷۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۶۳ به سه هزار دستگاه در سال ۱۳۶۸ رسید. در این سال کارخانه پژو موافقت کرد ایران خودرو با بکار بردن سیستم تعلیق و موتور پژو ۵۰۴ بر روی بدنه پیکان، به تولید پیکان ادامه دهد. پس از آن با ساخت قطعات لازم در ایران، پیکان۱۶۰۰ در شهریور ماه ۱۳۷۱ تولید شد و تولید آن تا ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ ادامه داشت. در روز ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ پس از ۳۸ سال و تولید دو میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، تولید پیکان متوقف شد و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاد شد. پس از آن خط تولید این خودرو با سمند (خودرو) و رنو ال ۹۰ (لوگان) جایگزین شد.
:::::::::::::::::::::::::::
موتور سیکلت و انواع آن: موتور سیکلت بسته به اجزایی که دارد به چند دسته تقسیم میشود. از نگاه ظرفیت انجین موتور سیکلت دارای ظرفیتهای از 50 و ۱۲۵ و ۱۰۰۰ تا 1800 سی سی ( مانندهوندا گولد وینگ 1800 مسافرتی 6 سیلندر ) است. از نگاه تعداد شمعها موتور سیکلت دارای یک، دو و چهار و حتی 6 شمع میباشد.
موتور سیکلت دارای اجزای اصلی و اختیاری است. ترک یکی از اجزای موتور سیکلت است که در برخی کشورها معمولاً برای حمل بار روی آن خورجین نیز اضافه میکنند.
هوندا یکی از اصلیترین برندهای موتورسیکلت است که در بیشتر کشورها استفاده میشود. از مدلهای دیگر میتوان به یاماها، سوزوکی ژاپن، ایژ روسیه، هارلی دیویدسون امریکا ، دوکاتی ایتالیا و بی ام و آلمان اشاره کرد. از موتورسیکلتهای سبک تر میتوان به موتور وسپا اشاره کرد که در اصل ایتالیایی است.
موتور هوندا ۱۲۵ کاربردیترین مارک مورد استفاده در ایران و افغانستان است. بجز این برند موتور ایژ نیز کاربرد زیادی دارد. موتور هوندا ۱۲۵ در ایران با نامهای کارخانجات محلی تولید میشوند. موتور گازی نوعی خاصی از موتور است که جعبه دنده ندارد به رنگ آبی در ایران مورد استفاده قرار میگرفت. موتورسیکلتهای سبک مانند تولیدات شرکت نیرو محرکه و موتورهای وسپا نیز در ایران استفاده کنندگان ویژه خود را دارند.